Wat zijn Speedropes

Wat is een speedrope en waar moet je op letten bij een speedrope kopen.

Met een crossfit training wordt het gehele lichaam getraind. Kenmerkend voor crossfit is toch wel de speedrope. Wat is de speedrope? Waar komt het vandaan? Alles rondom hét crossfit item komt hier aan bod!

Het klassieke touwtjespringen is al decennia jaren oud. Het vindt zijn oorsprong in Griekenland. In de jaren vijftig begonnen enkele atleten met touwtjespringen voor het verbeteren van de conditie.

Crossfit is een sport waarbij fitness, gewichtheffen, atletiek en gymnastiek samenkomen. Het is er op gericht om de algehele conditie van het menselijk lichaam te verbeteren. Gymnast Greg Glassman, tevens de bedenken van crossfit, maakte veelvuldig gebruik van de speedrope in zijn gymnastiek trainingen. Voor hem dus ook een gemakkelijke keuze om de speedrope in de crossfit trainingen te verwerken.

De klassieke touwtjespringer heeft zich enorm doorontwikkeld tot de huidige speedrope, die nu gebruikt wordt voor crossfit oefeningen. De huidige speedrope is in verschillende kleuren, modellen en overige opties verkijgbaar. Voor de speedrope is het met name belangrijk of  er gebruik wordt gemaakt van lagers. Deze lagers zorgen voor een makkelijke, soepele draai van het touw. Tip: Speedrope kopen.

Wat kan je precies met de speedrope tijdens crossfit oefeningen?

Een veelgehoorde term binnen crossfis is de ‘double under’. De term zegt het al,  bij een springoefening gaat het touw in één springbeweging, twee keer onder je voeten. Het is een essentiële vaardigheid die veelvuldig terugkomt bij de work-outs. Met de double under train je snelheid, balans en coördinatie.

De fanatieke crossfitter houdt zich zelfs bezig met de ‘triple under’, waarbij in één sprong het touw drie keer onder je voeten gaat. Oefening baart kunst!

De techniek achter de double unders.

Start de training met de speedrope die gelijk met de double unders. Warm je spieren eerst op en voorkom zo blessures. Bij de warmping-up volstaan single jumps, springen met één been of een aantal keren achteruit draaien.

Wanneer je klaar bent voor de double unders, is de startpositie van belang. Neem een rechte houding aan, span het lichaam aan en breng je ellebogen richting je zij.

Voorkom dat je te hoog wil gaan springen. Het gaat om de draai vanuit je pols. Neem daarbij korte, energieke sprongen. De knieën hoeven niet onnodig hoog. Dit kost energie en maakt je trager.

Lengte van de speedrope

Zorg er bij de aanschaf van een speedrope voor dat de lengte juist is. Dit doe je door met één voet op het touw te gaan staan. Wanneer de bovenkant van de handvatten tot je oksels komen, is dit oke. Wanneer het touw hier boven komt, is het aan te raden om het touw in te korten. Let hier altijd goed op bij een speedrope kopen.